Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

czwartek, 30 kwietnia 2015

Dorothea Johnson, Liv Tyler "Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt"



 


Autorki: Dorothea Johnson, Liv Tyler
Tytuł: Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt
Przekład: Dorota Malina
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Rok wydania: 2015



Liv Tyler chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Córka wokalisty Aerosmith i znana aktorka jest wnuczką Dorothei Johnson- specjalistki od savoir-vivre'u, założycielki Szkoły Etykiety w Waszyngtonie. W przedmowie do „Współczesnych manier" Liv wspomina, że była niesforną chłopczycą i dopiero babcia, chodząc z wnuczką na „dziewczyńskie randki", nauczyła ją kilku prostych zasad, które do dziś ułatwiają aktorce życie.

Niedawno brałam udział w dużym eleganckim przyjęciu w Nowym Jorku (...)­ - wspomina Liv- usiadłam zdenerwowana przy wykwintnie udekorowanym stole, wśród intelektualistów i wybitnych osobistości. Kiedy spojrzałam na swoje nakrycie, przeraziłam się: „ O Boże, co ja zrobię z tymi wszystkimi widelcami? I który talerzyk na pieczywo jest mój?" - znacie to? No, może nie macie okazji (ja w każdym razie bardzo rzadko) bywać na tak snobistycznych bankietach, ale nigdy nic nie wiadomo i jak to powtarza pani Johnson: Lepiej mieć wiedzę i z niej nie skorzystać, niż jej potrzebować, a nie mieć. Dlatego warto przejrzeć porady, które zostały zgromadzone w poradniku, by uniknąć krepujących sytuacji.

Kto komu powinien podać rękę na przywitanie podczas oficjalnych spotkań biznesowych? Kto kogo powinien wtedy przedstawić? Jakich form grzecznościowych używać w mailach? Jak dyplomatycznie wymigać się z nudnej rozmowy? Który widelec służy do jedzenia sałatek, a który jest do ryb? Co mówią rozłożone na stole naczynia? Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Co na siebie włożyć, gdy jesteśmy zaproszeni na bankiet, a co gdy na firmowego grilla? Jak odbierać telefony służbowe? Czym różni się amerykański styl jedzenia od europejskiego? Dorothea Johnson na te i wiele innych pytań daje proste odpowiedzi, a Liv okrasza je czasami anegdotką. W zestawie do współczesnych manier dostajemy jeszcze bonus w postaci ciekawostek historycznych dotyczących omawianej zasady dobrego wychowania.

Niektóre z porad są banalne i oczywiste, ale większość porusza kwestie, które zawsze sprawiają nam problem (czy to kobieta powinna pierwsza wyciągnąć rękę do uścisku? Jak ją powinna podać- tylko same palce, delikatnie, jakby do pocałowania, czy też zdecydowanie podać całą dłoń i mocno uścisnąć?). Mnie najbardziej wciągnął rozdział o zachowaniu się przy stole, a z kolei fragmenty dotyczące mediów społecznościowych zupełnie mnie zanudziły.

„Współczesne maniery" przydadzą się pracującym w dużych korporacjach, ale dla zwykłych szaraczków będą zbiorem ładnie zilustrowanych zasad, które warto stosować w życiu, by ułatwić sobie międzyludzkie kontakty i nie wypaść na nieobytych, gdyby jednak trafiło nam się zaproszenie na wykwintny obiad w towarzystwie ambasadorów i ich dam.

Książka bierze udział w Wyzwaniu 2015 - Poradnik

2 komentarze:

  1. Chętnie bym przeczytała - brzmi użytecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nawet bardzo, przyda się zawsze taka wiedza, bo nigdy nie wiadomo, kiedy siądziesz przy stole, przy którym będzie 5 widelczyków i 10 łyżeczek, a do tego 8 lampek :).

      Usuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.